No one appreciates the very special genius of your conversation as the dog does. "
Christopher Morley

Øvre Eidfjord in Noorwegen, zomer 2008

Westzijde vidda.
Noorwegen, juli 2008. Øvre Eidfjord, aan noordwestzijde van Nasjonalpark Hardangervidda.
Na een vijftal wandelingen op de glooiende noordoostzijde van de Hardangervidda besloten wij nu de noordwestzijde te gaan verkennen. De westzijde van de Hardangervidda is een stuk ruiger dan de oostzijde met een abrupt verval van meer dan 1000 meter in Sørfjorden. Vanzelfsprekend dus meer hoogtemeters stijgen en dalen.

Vöringfossen.
De wandeling langs de bekende Vøringfossen maakten wij in de stromende regen; een stuk rustiger dan bij mooi weer denken we. Van eenzaamheid is bij Vøringfossen geen sprake meer: bussen vol toeristen worden hier uitgeladen. Onvoorstelbaar wat een aantrekkingskracht zo'n waterval heeft op toeristen. Op het eerste deel van de wandeling, via de steile klim vanuit Måbø, kwamen wij echter niemand tegen.

Munketreppene.
De wandeling startend in Lofthus is een aanrader. Het gaat alsmaar omhoog via de 'monnikentrap' tot op de vidda. Eenmaal boven is het de moeite waard om nog een lus te lopen of lekker aan het water te zitten, als het weer dat toelaat.

kaart Hardangervidda

Camping te Øvre Eidfjord:
Sæbø Camping
RV7
5784 Øvre Eidfjord
Noorwegen

Gidsen:
Bergtochten in Noorwegen - Jolanda Linschoten
ANWB: Noorwegen (gouden serie)
ANWB Noorwegen (actief en anders)
ANWB wandelgids Noorwegen

Kaarten:

Turkart Hardangervidda Vest
1:100 000

suggesties voor tochten:

[P] Hjølmadalen - bordjes Valursfossen volgen - uitzichtpunten richting Loftet volgen (ca. 15 min. extra) - op splitsing naar Valursfossen - terug naar splitsing - Viveli - richting Hedlo - splitsing richting Liseth - Berastølen - links aanhouden naar [P] (boek Jolanda Linschoten)

[P] Måbø - Måbødalen steil omhoog - Vøringfossen - over wandelpad terug naar Måbø (bospad door het dal naar Vøringfossen; brug afgesloten, laatste stuk niet mogelijk helaas) (zie ook ANWB wandelgids)

[P] Dyranut - Nybu - terug (korte wandeling)

[P] Bjoreidalshytta - richting Krækkja volgen - splitsing naar Stigstuv - Bjoreidalshytta

[[P] Lofthus Camping - Nosi (via "monnikentrap") - doorlopen langs waterval tot op de Hardangervidda - markering aan de hoge zijde volgen tot einde van het dal naar Grubbeskardvatnet - lage pad langs het water terug naar waterval - Nosi - Lofthus (zie ook boek Jolanda Linschoten)

tip voor een dagje rustig aan: [P] Bjoreidalshytta - Nybu - terug.

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]

Eidfjordvatnet gezien vanaf de Camping Eidfjordvatnet 's avonds gezien vanaf de Camping Linn
Een van de dreigende luchten op de Vidda Een van de ontelbare beekjes op de Vidda Bjoreio bij Nybu
Bjoreio bij Nybu Bij Nybu Linn
op weg naar Stigstuv op weg naar Stigstuv , op de achtergrond Hardangerjøkulen Linn
Linn Sørfjorden bij Lofthus Sørfjorden bij Lofthus
Op de Vidda na de Monnikentrap bij Lofthus Op de Vidda na de Monnikentrap bij Lofthus sneeuwpret