"Fall in love with a dog, and in many ways you enter a new orbit, a universe that features not just new colors but new rituals, new rules, a new way of experiencing attachment"
Caroline Knapp

Duitsland, Eifel, december 2023

Romantisches Rurtal.
De kerstmarkten zijn voorbij, die van Monschau hebben we 10 jaar geleden toch al gezien dus niet getreurd. De omgeving van Monschau is prachtig, tijd om herinneringen op te halen in dit fraaie stadje en op camping Zum Jone-Bur. We beginnen, net als in 2013, met wandeling nummer 55; ook bekend als het "Romantisches Rurtal". Startpunt is de parkeerplaats Dreistegen. Vlak langs de Rur loopt een fraai pad stroomopwaarts. Het is erg nat, het korte klimmetje naar het uitzichtpunt Ehrensteinsley is nat én glibberig. Met vier pootjes is het geen probleem. De bossen met veel mos zijn erg mooi, hier en daar wordt het pad geflankeerd door rotspartijen. De spectaculaire Rur trekt de meeste aandacht en is hier een serieuze rivier. Na enkele kilometers komen we op een verhard pad waar ook een enkele fietser langs zoeft. Het is de Vennbahn, een 125 km. lang fietspad op een voormalig spoorlijntraject van Aken in Duitsland via België naar Troisvierges in Luxemburg (misschien ook nog eens ondernemen). Na de brug, met een fantastisch uitzicht op de Reichensteiner Klostermühle, passeren we het Kloster Reichenstein, met een meertje ervoor waarin een spiegelfoto van het klooster niet lukt door de wind. Bij de Norbertuskapelle is het weer tijd voor bospaden. Jools en Fay kunnen weer loslopen op gemakkelijke paden. De Hasselbach steelt verderop de show; door halfopen glooiend grasland slingert de beek zich een weg naar het lager gelegen bos om daarna uit te monden in de Rur. Het pad langs en over de Hasselbach is een van de mooiste stukken op de wandeling. Ons pad is de laatste kilometer richting de parkeerplaats net een beek, de schoenen krijgen het zwaar te verduren. Ook hier is waarschijnlijk veel regen gevallen, uit de steile wanden naast het pad sijpelt hier en daar water. Hondenpootjes zijn wel prima bestand tegen deze omstandigheden, met name Fay is wel gecharmeerd van kliederen in het water. Oude wijze Jools maakt zich minder druk en omzeilt liever de modderigste delen. Een hele fijne wandeling is het waar we ons niet veel van herinneren, misschien doordat we hem 10 jaar geleden in tegengestelde richting liepen.

Aachener Printen.
1001 treden, Monschau voor berggeiten heet de wandeling hoog boven- en door Monschau. Een korte wandeling vandaag, gisteren was gek zat voor Fay en ook Jools vind het prima om een dagje rustig aan te doen. Fay zelf meent dat ze best langere wandelingen aan kan dus remmen wij haar af. We starten vlakbij het mooie café restaurant Thelen aan de Stadstraße. Het is druilerig weer maar de bezoekers laten zich niet weerhouden om Monschau te bezichtigen. De delen van route 25 door de heuvels buiten de bebouwde kom zijn rustig maar in het stadje zelf is het gezellig druk. Zoals zo vaak op een uitgezette route missen binnen de bebouwde kom soms de wegwijzers.
De gpx in de smartphone is eigenlijk onmisbaar en zelf die klopt soms niet door de omleidingen in het stadje. Verrassend is het klaterende bergbeekje dat door een mooie kloof richting de Rur stroomt. Ons pad loopt er langs -en over- via trappen en bruggen. Heel fraai en toch zo dicht bij het stadje. Ook de terrassen verstevigd met gestapelde stenen muren zijn de moeite waard, dit zijn overblijfselen uit de tijd dat Monschau een belangrijke stad was in de textielindustrie. De stoffen werden destijds op houten rekken gedroogd op de terassen. Ze lijken wel op de terassen zoals we die kennen uit de wijnbouwstreken. In Monschau zelf wemelt het van de fotogenieke plekjes; vakwerkhuizen, kerken, watermolens, binnenplaatsjes met muren en trappen en natuurlijk het Rote Haus. Het oudste gebouw van Monschau is de ruïne van Haller, eerlijk gezegd spreekt dit ons minder aan, we lopen er omheen maar zien er verder weinig van. De vakwerkhuizen waar de Rur tussen- en onderdoor stroomt zijn wat dat betreft veel aantrekkelijker. Bij Steinofenbackerei Hensch scoren we een locale specialiteit: de zogenaamde Aachener Printen; traditionele zoete kruidenkoekjes. Met nog geen 4 kilometer is het een korte wandeling maar door de vele fraaie plaatjes vliegt de tijd. Monschau willen we nog een keer bekijken bij mooi weer, dat staat vast. We besluiten met een diner bij Thelen, heerlijke Duitse kost: Sauerbraten mit Knödeln und Apfelrotkohl, met een saus van Rosinen und ...... Printen! De warme Apfelstrudel maakt het feestje compleet.

Thelen.
Voor wandeling nr. 35 parkeren we weer bij Thelen met in het achterhoofd dat we wellicht de Hirschgoulash met Apfelrotkohl kunnen scoren. Er was enige twijfel namelijk tussen de Sauerbraten en de Hirschgoulash. Verrassend snel lopen we weer op de fraaie berg- en bospaadjes hoog boven Monschau. De hondjes kunnen meteen los. We moeten alleen de Schleidener Straße oversteken, hier lijnen we onze Jools en Fay even aan.
Een minuut later lopen ze weer heerlijk los. We lopen een meter of 30 boven de Rur. Beneden in het dal ligt een camping wel heel idyllisch aan de Rur. Misschien is dat nog eens een optie in het zomerseizoen. Het weer is zeer aangenaam en de zon prikt regelmatig door de wolken, bij het klimmetje het bos uit naar halfopen landschap verschijnen de eerste zweetdruppels. Wat zal het hier mooi zijn bij echt winterweer, de paden zijn nu nog modderig, een paar graden vorst en een beetje sneeuw graag de volgende keer. De glooiende weiden doen een beetje denken aan de Alpen, wij houden hier wel van. Bij Meilerplatz met de Historische Sägemühle en wat houten huisjes volgen we de Kluckbach stroomafwaarts naar de Rur. De Kluckbach is weer zo'n mooi klaterend beekje waar er hier veel van zijn. Beneden in het dal waar hij uitmondt in de Rur is het een fraaie schouwspel als de zonnestralen zo nu en dan de Kluckbach en de stenen met mossen verlicht. Er zijn meerdere wandelpaden die naar alle richtingen lopen. Dit nodigt wel uit voor weekendjes Monschau. De terugweg naar Monschau evenwijdig aan de Rur is een gemakkelijk pad, we lopen relaxed via Mängßerhäck naar het mooie stadje terug. De markeringen van route 35 zijn in Monschau heel zeldzaam, we lopen op de gpx het laatste stukje. Op zaterdagmiddag in december met een zonnetje is Monschau in trek, hoe is het hier in de zomer dan? Café Restaurant Thelen is in ieder nu al druk maar er is wel een tafeltje beschikbaar om dan nu ook die Hirschgoulash te proberen. Oordeel: gewoon goed en smakelijk eten.

Kluckbach.
Wo die Sägemühle stampft. nr. 27 is een korte wandeling waarmee we ons lange wandelweekend afsluiten. Het is 31 december, het weer is war druilerig maar we gaan ervoor. We parkeren in het dorpje Rohren bij het kerkje St. Cornelius. De wandeling gaat over een gemakkelijk breed pad naar beneden richting de Kluckbach. De kabelbaan die in de zomer dienst zou doen voor de rodelbaan en in de winter als skilift zou fungeren lijkt wat vervallen. Bij de Historische Sägemühle op Meilerplatz zijn we op het laagste punt en raakt onze route die van gisteren, nr. 35. Op de flyer van nr. 27, welke is te downloaden, staat dat deze gaat over 'Wanderwege' / Schneewanderwege'. Wij zeggen: laat maar komen die winter; dan zijn we vlot terug in Monschau. Deze bossen en paden lenen zich uitstekend voor winterwandelingen al of niet op sneeuwschoenen. In de flyer staat ook een foto van een oude 'Holzrückekarre', een oude foto ook want er is nu weinig meer van overgebleven. Van de Sägemühle klimmen we naar Rohren en passeren nog de Lourdesgrotte om dan het rondje vol te maken naar de camper. Ook deze wandeling mag er weer zijn en als Fay straks langere afstanden aan kan zijn de routes gemakkelijk te combineren. Volgend jaar maar weer eens heen; Gute Rutsch!

kaart.PNG (96583 bytes)

Nationalpark Karte 1:25.000
Wanderkarte nr. 50 den Eifelvereins

Nationalpark Eifel 1:50.000
Rad- und Wanderkarte (371 - Publicpress)

App.
Locus Maps met de gedownloade gpx files.

De gelopen routes:

55. Romantisches Rurtal.
[P] Dreistegen - Ehrensteinsley - langs de Rur - Vennbahn - Reichenstein - Norbertuskapelle - Dreistegen.

25. Tausendundeine Stufe.
[P] bij café restaurant Thelen - Antoniuskapelle - Stadtpark - Markt - Austraße - Eschbachstraße - Haller ruïne - Stehlings - Rotes Haus - Auf dem Schloß - Kirchstraße - Stadtstraße - Thelen.

35. Eichenwälder - mal so, mal so.
[P] bij café restaurant Thelen - Burgau - Kellesef - Kierberg - Schleidener Straße oversteken - Historische Sägemühle - Kluckbach - Rurtal/Kluckbachtal - Mängßerhäck - Rosenthal - Monschau - Thelen.

27. Wo die Sägemühle stampft.
[P] Rohren - Kluckweg - Bienen Lehrstand - Holzrückekarre en schuilhut - dalstation kabelbaan - Meilerplatz met Historische Sägemühle - Lourdesgrotte - Rohren.

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]