" I let the dog out, or I let him in, and we talk some. I let him know I like him, and he lets me know he likes me "
Kurt Vonnegut

Duitsland, Weserbergland, Hameln maart/april 2024

De Rattenvanger
740 jaar geleden, in 1284 werd Hameln geteisterd door een rattenplaag waar ze met geen mogelijkheid afkwamen. Op een dag verscheen een vreemd figuur in de stad. Voor een zak goudstukken wilde hij Hameln wel van de ratten afhelpen, no cure no pay. Een flinke prijs maar men gunde hem de opdracht. Blazend op zijn fluitje lokte hij de ratten uit Hameln
de rivier de Weser in waar ze verdronken. De bestuurders van Hameln bleken echter ook ratten te zijn; ze weigerden de man te betalen. De rattenvanger kon ook naar zijn beloning fluiten. Hij stuurde geen aanmaningen of deurwaarders maar ging iets rigoreuzer te werk. Op een zondagmorgen keerde hij terug naar Hameln, blies op zijn fluitje en lokte de kinderen uit Hameln mee terwijl hun ouders in de kerk zaten... Ze zijn nooit teruggevonden. Vooral de bewerking van dit sprookje door de gebroeders Grimm is bekend en heeft Hameln voorgoed op de kaart gezet. Iets recenter, van 1972 tot 1976, was er nog de KRO serie "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?" Ook dat is voor ons natuurlijk véél te lang geleden...In het Paasweekeinde van 2024 gaan we met Fay en Bliss Hameln en het Weserbergland rond Hameln verkennen. Jools gaat uit logeren. De afstanden die Fay inmiddels aankan zijn voor Jools van 14 jaar aan de lange kant. Camping 'Rattenfängerplatz am Ith' ligt rustig, aan de rand van het stadje Coppenbrügge en aan de voet van de bergrug Ith. Over de bergrug loopt de Kammweg naar Hils. Eigenlijk zijn Ith en Hils onderdeel van het Leinebergland maar ze worden door de ligging ook wel gerekend tot het Weserbergland. Vanaf de camping is de Kammweg via een steil wandelpad te bereiken. De bospaden beginnen vrijwel meteen, het is steil, modderig en glibberig. Ook hier is veel water gevallen afgelopen tijd. De Teufelsküche is de eerste serieuze heuvel, na 200 hoogtemeters klimmen is het uitzicht best mooi op dit punt 350 meter bovenzeeniveau, dit beloofd wat. Het is eind maart en het wordt echt lente. Er zit nog geen blad aan de bomen maar de grond is bedekt met een groen tapijt van Daslook. Hier en daar beginnen de eerste planten te bloeien: Holwortel, Primula, Anemoon en Goudveil. We zijn nu op de Kammweg, het pad is erg fraai en de talrijke rotsen zijn schitterend. We lopen naar twee markante rotsen met de naam Adam en Eva, naast elkaar staande zuilen, een tiental meters hoog. We verlaten de bergkam hier, die lopen we straks op de terugweg. Via Guterwegen wandelen we door naar de Lauensteiner Kopf met de Ithturm. Het uitzicht vanaf de toren op 439 meter hoogte is bijzonder fraai. Dit is ook meteen het hoogste punt van het 22 kilometer lange Ith klif. Bliss heeft duidelijk nog nooit een uitkijktoren beklommen, ze vind het best spannend op de stenen wenteltrap in de toren. Het is er ook wel donker maar met Fay voorop als richtpunt gaat het beter. Er staan een paar picknicktafels onder de toren die uitnodigen tot een pauze. De terugweg gaat over de Kammweg van de Ith bergrug en dit pad is wel heel erg mooi, smal met aan beide zijden weids uitzicht en aan de westzijde steile rotsformaties waarvan er een aantal vernoemd zijn naar dinosaurussen. Ook hier weer ligt dat groene tapijt van Daslook afgewisseld met uitbundig wit en roodpaars bloeiende Holwortel. De hommels zijn druk op zoek naar de nectar in de bloemen. Het pad loopt gemakkelijk zodat om ons heen kijken niet meteen gevaarlijk is. Deze Kammweg op de Ith bergrug is een aangename verrassing, het is met recht een Goede Vrijdag. Bij Adam en Eva verlaten we weer de Kammweg. Via een Guterweg dalen we af naar Coppenbrügge. De Kammweg is 22 kilometer, dat is nog wel een keertje leuk om helemaal lopen en terug te fietsen misschien. De Ith heeft in ieder geval indruk gemaakt.

Hameln
We gaan de stad Hameln en de omgeving verkennen. De weersvoorspellingen zijn perfect: 20 graden en onbewolkt. Ideaal om er een hele dag voor uit te trekken. We plannen een wandeling over de huisberg van Hameln; de Klüt. De heuvelachtige bossen erachter nemen we ook mee en afsluitend gaan we de Altstadt van Hameln verkennen. Voor de stadswandeling houden we de route aan van de site van Reisroutes.be. Voor de boswandeling over Klüt en het achterland gebruiken we de omschreven wandeling op de site van Hotel Stadt Hameln. We parkeren onze VW camper op de Parkplatz an der Weser vlakbij de Rattenfänger Halle. Voor twee euro maximaal 24 uur parkeren. Niet voor grote campers geschikt, onze California kan er makkelijk staan. In lange broek gaan we op pad, de zon moet er nog aan werken om door de wolken te breken. In het bos wijken we af van de Hotel Stadt Hameln route, die nemen een niet (meer) bestaand pad. We maken er een lange boswandeling van, paden kiezend waar andere Strava gebruikers ons voorgingen. Het pad van de originele route is niet eerder belopen op Strava, dat zegt eigenlijk genoeg. De boswandeling is aangenaam maar het moet gezegd: de wandeling van gisteren op de Kammweg van Ith was veel fraaier. Op de hellingen van Klüt bloeit bijna niets. Op Klüt is het wat drukker, hier kan men zonder inspanning met de auto omhoog en daar van het uitzicht over Hameln genieten. We dalen de kortste weg af naar Hameln om daar de route van Reisroutes.be op te pikken, die is een stuk actueler en leidt ons langs alle hoogtepunten van de Altstadt. Dit is echt de moeite waard, slechts enkele kilometers maar de bouwwerken in het oude stadsdeel zijn prachtig. We beginnen de route op de Münsterbrücke en via de twee eilandjes in de Weser komen we bij de voetgangersbrug Rattenbrücke met de gouden rat erop. Op de speelplaats bij de brug zijn ook - hoe kan het ook anders- de nodige ratten. We lopen onder andere door de Fischpfortenstraße, passeren het Bürgerhus, de Löwenapotheke, Im Rattenkrug, het Hochzeitshaus met de Marktkirche ernaast, het Dempterhaus, het Stiftsherrenhaus met ernaast het Leisthaus (Museum Hameln), het bronzen beeld van de rattenvanger en het Rattenfängerhaus. Hoogtepunt is dit Rattenfängerhaus; een mooi pand, met verdorde planten in bakken in de vensterbanken, dat dan weer wel. Gelukkig zit ook een Indiaas restaurant in, we reserveren meteen een tafeltje voor vanavond. Het laatste deel van de stadswandeling gaat door rustige straatjes als de Bungelosenstraße en Großehofstraße. Aan het eind van de wandeling bij de Münsterbrücke komen we langs het slotstuk: de Münster St. Bonifatius kerk. De zon heeft zich de hele dag niet laten zien, alle voorspellingen ten spijt, het is in ieder geval wel droog gebleven. We sluiten de dag af bij IndiaHaus im Rattenfängerhaus waar we toch wel erg verwend worden, top. We zijn liefhebbers van Indiaas eten, dit restaurant stormt zeker de top drie binnen en we hebben ook nog een deel van het Rattenfängerhaus van binnen gezien.

Märzenbecherblüte
De ANWB heeft een serie reisgidsen uitgegeven met de naam 'Actief & Anders'. Wij hebben bijvoorbeeld Harz + Teutoburgerwald. Eerlijk gezegd gebruiken we meer en meer de informatie die digitaal beschikbaar is. Het probleem met gedrukte boeken is dat ze op een bepaald moment niet meer actueel zijn. Omschreven wandelingen kunnen gemakkelijk veranderen in de praktijk of geheel verdwijnen. Het is eigenlijk net zoiets als mensen die gemaakte wandelingen uitschrijven op een persoonlijke site, je hebt er eigenlijk niets aan. We hebben voor onze derde wandeling een aantal routes gedownload bij Bergex in de omgeving van Schweineberg ten noordoosten van Hameln bij Hortensen. Voor de verandering raadplegen we ook ons oude gidsje Actief & Anders, destijds in guldens betaald. Dagtocht nummer 5 uit het gidsje is nagenoeg hetzelfde als de downloads. We voegen een aantal delen van de digitale routes samen en maken nog een lusje extra zoals de ANWB voorstelt, langs een uitkijktoren met restaurant. En nu maar hopen dat die paden er ook echt zijn, volgens de Locus app wel dus we gaan ervoor. Bij Forsthaus Heisenküche parkeren we en starten de wandeling. Route 4 en later route 7 leiden ons naar de Kammweg van de Schweineberg. Hier staan weer heel veel bloeiende planten zoals de Holwortel in wit en roodpaars, het Bosviooltje in paars , Anemoon in wit en geel en in lila nog de Sneeuwroem. We zijn te laat om de 'Märzenbecherblüte' mee te maken, dit jaar bloeiden de duizenden witte Lenteklokjes vroeg door de zachte winter. Bij Hortensen steken we de asfaltweg over, het is er doodstil. Het informatiebord vertelt ons dat we een Landwehr passeren. Een landweer is een verdedigingswerk bestaand uit greppels en een wal met vaak stekelige begroeiing. Het diende als natuurlijke bescherming van een land- of stadsdeel tegen vijandigheden van buitenaf. Deze stamt uit de 14e eeuw. We nemen een pauze niet ver van de bron van de Deipensiek Bach, het uitzicht is weids over het stroomdal van de Krumme Beeke met daarachter de Schweineberg. Verderop pakken we de rondwandeling op van de Deipensiek Bach, we komen daarna op het stuk ANWB route. Het extra lusje is zeker de moeite waard. In het bos staan 2 stenen; de Brüdersteine. "Een teken van verzoening voor twee broers die elkaar vermoordden in een ruzie om een meisje" luidt de tekst op het bordje dat erbij staat. Het stroomdal van de beek naar het meertje Schlägers-Teich is fraai en de klim naar de Bismarckturm is echt even steil. De uitkijktoren staat rondom in bouwhekken en het vervallen restaurant is afgezet met politielinten. Dat kon de ANWB 22 jaar geleden ook niet zien aankomen. Wij hebben geen spijt van de extra kilometers in ieder geval. Route 4 brengt ons de laatste kilometers door mooi bloemenrijk bos terug naar Forsthaus Heisenküche. Het restaurant is volgeboekt maar niet getreurd: IndiaHaus is vanaf hier maar 6 km en we zien nog weer iets van de binnenstad van Hameln.

Strava
De laatste wandeling moeten we tussen de buien door plannen. Het regent voortdurend en rond de middag zou het even droog moeten worden. Er ligt een korte route van 5 kilometer ten noordwesten van Hameln bij Wehl. We downloaden de route op de site van Bergfex (Hameln-Ützenburg-Uhlenberg-Kernstadt). We parkeren bij Friedhof Wehl tegen het bos waar de Salomonszegel begint te bloeien. We lopen om de berg Ützenburg. Aan de rand van het bos is het uitzicht over de landerijen en het dal van de Weser weer fraai. Het bos is vochtig en drie enorme wijngaardslakken laten zich zien. Het is een mooie boswandeling naar de oudste eik in de omgeving: Hoyers Eiche. 300 - 350 jaar zou deze boom moeten zijn. Dat is een schatting, jaarringen tellen zou een meer accurate leeftijd verschaffen. De boom markeerde de grens tussen Hameln (Koninkrijk Hannover) en Hessen-Waldeck. De paden rond de Uhlenberg en Hoyer's Eiche worden duidelijk weinig belopen, het is soms even zoeken naar de paden maar Strava geeft goed aan waar men heeft gelopen en dat is niet altijd het pad in de digitale kaarten. Vooral het stuk tussen Klagesberg en Uhlenberg is qua paden twijfelachtig. Het blijft wonderwel bijna droog, soms spattert het wat. De laatste kilometer gaat vlak langs de grote begraafplaats terug naar de parkeerplaats. Een leuke korte wandeling waar de smartphone onmisbaar is, verdwalen is hier niet moeilijk. Onze wandelingen zijn te volgen en te downloaden op Strava (vanaf 2024), hier zijn we te volgen: https://www.strava.com/athletes/timbosnl

De culinaire tips:

De gelopen routes:
(zie Strava voor GPX)

Ith
Camping Rattenfängerplatz am Ith - Felsenkeller - Teufelsküche - Kammweg - Adam & Eva - Jürgensweg - Ithturm - Kammweg - Adam & Eva - Felsenkeller via Guterweg - Camping Rattenfängerplatz am Ith.
(11,6 km.)

Klüt + Hameln
[P] Hameln, Parkplatz an der Weser - Münsterbrücke - Felsenkellerweg - bospad naar Wiengrundbach - Hansaweg en bospaden naar Finkenborn - Klüt - afdaling naar Redenallee - Münsterbrücke - Inselstraße - Abenteuerspielplatz - Rattenbrücke - Fischpfortenstraße - Kupferschmiedestraße - Wendenstraße - Backerstraße - Osterstraße - Am Markt - Pferdemarkt - Emmernstraße - Osterstraße - Bungelosenstraße - Neue Marktstraße - Alte Marktstraße - Großehofstraße - Platzstraße - Alte Marktstraße - Kopmanshof - Münsterkirchhof - Senior-Schläger-Platz - Parkplatz an der Weser. (13,8 km.)

Schweineberg
[P] Heisenküche - (4) en (7) via Schweineberg Rundwanderweg naar Schweineberg Kammweg - (7) en (4) Parkplatz Schweineberg - Hortensen - K1 Unsener Straße oversteken - (4) Buckhardtweg - bron Deipensiek Bach - Deipensiek rondwandeling - Holtenser Staße oversteken - Brüdersteine - Schlägers-Teich - Bismarckturm - (4) Heisenküche. (11 km.)

Uhlenberg
[P] Friedhof Wehl - Ützenburg uitzichtpunt - Klagesberg - Uhlenberg - Hoyer's Eiche - langs Friedhof Wehl terug. (5 km.)

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]