" A dog is better than I am, for he has love and does not judge "
Abba Xanthias, from The Sayings of the Desert Fathers

Duitsland, Ahrtal (Eifel) december 2022

Keulen.
Om 2022 goed af te sluiten boeken we tussen kerst en oud en nieuw wederom een kamer bij Assenmacher in Altenahr. De weersverwachting is niet top, we weten nu ook weer waarom we eigenlijk liever niets boeken van tevoren. We gaan het zien, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Voordat we inchecken bij Assenmacher doen we Keulen aan, op reisroutes.nl hebben we een stadswandeling gedownload van bijna 10 kilometer. We lopen ondermeer langs oude delen van de Romeinse stadsmuur en een paar fraaie kerkgebouwen waaronder de Sint-Gereonkerk en de Grote Sint-Martinuskerk. In het Belgische Viertel, een hippe wijk met veel winkels, zien we kleding te koop met stuksprijzen richting de 900 euro. Als het nou goede kwaliteits-gore-tex was dan zouden we het er misschien voor over hebben, maar in een sjieke parka ben je zo doorweekt in een bui regen. Verderop in de Glockengasse passeren we de oudste Eau de Cologne fabriek ter wereld:
parfumfabriek 4711. Het hoogtepunt is toch wel de Dom. Het beeldhouwwerk is tot in detail uitgewerkt, hoeveel manuren hier in zitten is niet voor te stellen; alles klopt, van de beelden tot de koperen deuren met beslag. Het regent inmiddels een beetje maar wij hebben gore-tex. De mensen met de dure merk-parka's halen hun dure merk-plu tevoorschijn; dat kan natuurlijk ook en ziet er veel beter uit in de stad. Het centraal station mag er zijn net als de stalen Hohenzollernbrücke, een brug over de Rijn. Hier hangen zeker honderdduizend hangslotjes van stelletjes die zo hun liefde willen vereeuwigen. De brug wordt bewaakt door 4 grote koperen beelden in de vorm van ruiters te paard. Tot slot krijgen we op de Heumarkt nog een kerstmarkt cadeau: Heinzels Wintermärchen; compleet met ijsbaan, veel kraampjes en natuurlijk de nodige eet- en drinktentjes, gezellig hoor!

Ahrtal.
Tussen Keulen en Parijs ligt het Ahrtal. We gaan een lange tocht lopen in het Ahrtal waarbij we nieuwe paadjes willen ontdekken. Vanuit Altenahr lopen we met een grote boog om Mayschoß, Rech en Dernau naar Ahrweiler. Via de Rotweinwanderweg is Ahrweiler zo'n 25 kilometer. Als we de Rotweinwanderweg en de dorpjes omzeilen is het veel korter, bovendien hebben we het merendeel van deze paden nooit eerder gelopen. Moeilijk zijn de paden niet, we hebben uitzicht op de dorpen Alteheck, Esch en Holzweiler en lopen gemakkelijk naar Ahrweiler. Als we het spoor naderen horen we het treintje; op de laatste wagon staat de bestemming: Walporzheim. Het treintje rijdt weer, maar niet verder dan Walporzheim, dat is voorlopig de laatste halte. Ook in Ahrweiler is de schade door het hoge water nog te zien. We nuttigen een kop koffie en thee met een flinke punt Bienenstich bij Gaststätte Marktbrunnen. Aan de muur boven ons hangt een bordje met het waterniveau in de Flutnacht van 14 op 15 juli in 2021; ongeveer 1,5 meter hoog, het is bijna niet voor te stellen. We gaan aan de zuidzijde van de Ahr terug naar Altenahr. Via een noodbrug steken we de Ahr over. Eerst over een mooi en makkelijk pad langs de Wingsbach, later kruip-door-sluip-door over niet onderhouden 'paadjes' die de Locus app voor ons heeft uitgezocht. We hebben een route gemaakt op de telefoon en aan paar punten aangeklikt, de app hebben we de route laten bepalen. Een groep wandelaars vraagt ons als we ze inhalen of dit het pad is naar 'Hauschen', 'we denken het wel' antwoorden we vertwijfeld. We nemen de wandelingen op met Strava maar die ziet op dit stuk helemaal geen paden... spannend is het wel.
Na het schuilhutje 'Hauschenturm' staat al vrij snel Steinerberghaus aangegeven en komen we in bekend gebied. Via het altijd fraaie uitzichtpunt Schrock lopen we naar Altenburg over het voormalige campingterrein. In Altenburg zelf zijn de renovatiewerkzaamheden nog volop bezig, de schade is enorm. De bewoners zijn er zwaar getroffen. Een bouwkraan is nog bezig met sloopwerk als we in de schemer de laatste kilometer naar Altenahr lopen.

5x een Bach.
In de bossen tussen Dernau en Ahrweiler stromen een aantal kleine beekjes. We zijn hier nog niet echt bekend maar liepen er een paar keer eerder, voor de overstromingen toen het treintje er nog reed. Ook in 2018 liepen we er tijdens de 5-daagse tocht, de Ahrsteig. En gisteren liepen we er natuurlijk al doorheen. We plannen nu een route van 25 kilometer in het gebied en starten in Dernau. Na de klim naar de Krausberg zijn we goed opgewarmd, ietsje te warm eigenlijk. We steken door naar Dernauer Platz, wat eigenlijk niet meer is dan een vijfsprong. Nog een paar bochten en dan dalen we af via een eenzaam pad vlak langs de Heckenbach.
Bij de Heckenbach Kapelle, weer zo'n kleine kapel midden in het bos, komt de Geisbach erbij. Deze lopen we stroomopwaarts naar de bron. Er volgt nog een best klimmetje naar Hauschen, waar we gisteren ook al waren. Nu gaan we de andere kant op naar Ramersbach, wat een dorpje is en geen beek. De derde beek is de Wingsbach, deze hebben we gisteren al een stukje gevolgd. Nu volgen we hem tot de uitmonding in de Ahr. De laatste paar honderd meter zijn het mooiste, hier heet de beek eigenlijk Maibach en stroomt door de Maibachklamm. Het wandelpad loopt afwisselend links en rechts van de beek en we steken hem zo'n 15x over via houten bruggetjes. Dit stuk kunnen we ons nog goed herinneren van de Ahrsteig, alhoewel het traject veel korter is dan in onze herinnering. Het pad langs de Ahr is 'gesperrt' en we nemen de Umleitung van de Ahrsteig richting Dernau. Het is zo nog een flink stuk sjouwen met het nodige stijgwerk want alle afkortingen naar beneden richting de Ahr zijn afgesloten. We gaan de heuvels weer in om via Dernauer Platz onze weg terug te vinden naar Dernau. De Krausberg omzeilen we, we willen immers ook nieuwe paadjes lopen. Met de extra hoogtemeters en 2 uur lichte regen is het nog een pittig dagje, gore-tex is een prachtig product, maar tijdens het klimmen lopen we toch echt liever zonder.

Hohe Acht.
Het hoogste punt van de Eifel is de uitgebluste vulkaan Hohe Acht. 747 meter hoog en op de top de uitkijktoren Kaiser Wilhelm Turm. Het uitzicht rondom is grandioos. Er wordt zelfs wintersport bedreven. Enkele skiliften, een rodelbaan en langlaufloipes maken het mogelijk. Het is vast mooi als er een vers pak sneeuw ligt, ook voor sneeuwschoenwandelen denken we. Het is alleen 31 december 2022, geen witte kerst of iets wat er op lijkt. Ook niet op de Hohe Acht. Tijdens het ontbijt bij Assenmacher horen we van de nieuwslezer het weerbericht: "15 bis 19 grad". "Fake news" zou Trump brullen, maar niets is minder waar, geen sprake van winter. We gaan vanuit Kaltenborn de Hohe Acht beklimmen, een korte wandeling om ons Ahrtal-tripje af te sluiten. Korte broek hebben we niet mee, deze had bijna wel aan gekund. Het is 300 meter stijgen, met de lente-achtige omstandigheden even flink zweten. Bovenop de Kaiser Wilhelm Turm waait het pittig waardoor het toch nog fris aanvoelt. "Zie je wel, opwarming van de aarde is nep nieuws" hoor je Thierry bijna zeggen. We dalen af door fraaie bossen naar het dorpje Jammelshofen. Het kleine kerkje trekt de aandacht. Over landelijke wegen en bospaden is de terugweg naar Kaltenborn erg aangenaam. Een heerlijke wandeling in het gebied Hocheifel, dit smaakt naar meer. We gaan eens kijken of hier een wintercamping in de buurt is.

Hotel:
Gasthaus Assenmacher
Brückenstraße 12
Altenahr

Kaarten:
Bad Neuenahr-Ahrweiler und das Ahrtal 1:25.000
Rad- und Wanderkarte (131 - Publicpress)
Das Ahrtal 1:25.000
(zwischen Schuld und Sinzig am Rhein)
Wanderkarte Nr.9 des Eifelvereins
ISBN 3-921805-87-9

App.
Locus Maps

De gelopen routes:

Stadswandeling Keulen 12 km, te downloaden op wandelroutes.nl
[P] Neumarkt parkeergarage - Neumarkt - Mittelstraße - Rudolfplatz - Habsburgerring - Lindenstraße - Aachener Weiher - Frieda Fischerweg - Richard Wagner Straße - Brüsseler Straße - Genter Straße - Brabanter Straße - Maastrichter Straße - Ehrenstraße - Alte Wallgasse - Magnusstraße - Zeughausstraße - Burgmauer - Appellhofplatz - Neven DuMont Straße - Glockengasse - Ludwigstraße - Richartzstraße - An der Rechtschule - Wallrafplatz - Domkloster - Domplatte - Heinrich Böll Platz - Kurt Rossa Platz - Hohenzollernbrücke - Kennedu Ufer - Deutzer Brücke - Heumarkt - Markmannsgasse - Frankenwerft - Lintgasse - Marsplatz - Martinstraße - Gürzenichstraße - Schildergasse - Neumarkt.

Altenahr - Ahrweiler 29,6 km.
Altenahr - Rotweinwanderweg - Altenahrer Eck - Eifelblick - Albert Krämer - bospad richting Kalenborn langs Alteheck, Esch en Holzweiler - Ahrweiler - Ahr - Kalvarienbergstraße - Im Maibachtal - Wingsbach - Hauschen - Steinerberghaus - Schrock - Altenburg - Altenahr.

Dernau - Ramersbach - Walporzheim 25,3 km.
[P] Dernau - Krausbergturm - Dernauer Platz - Heckenbach - Heckenbach Kapelle - Geisbach - Hauschen - Ramersbach - Wingsbach - Maibach - Ahr - Ahrsteig Umleitung - Dernauer Platz - Dernau.

Hohe Acht 8,8 km.
Kaltenborn - im Seifen - Hohe Acht Straße - Hohe Acht - Jammelshofen - Kaltenborn.

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]