"  You can usually tell that a man is good if he has a dog who loves him "
William Bruce Cameron

Duitsland, Ahrtal (Eifel) mei 2018

Ahrsteig.
Het Ahrtal rondom Altenahr is voor ons inmiddels bekend terrein. Om een indruk te krijgen van het zogenaamde Oberes Ahrtal, dus verder stroomopwaarts ten opzichte van Altenahr, planden we een vijfdaagse wandeling over de ruim 100 kilometer lange Ahrsteig. Deze lange afstandswandeling loopt van Blankenheim, waar de Ahr ontspringt onder een markant vakwerkhuis naar Sinzig, waar de Ahr uitmondt in de Rijn. Het eerste deel tussen Blankenheim en Liers en het laatste deel tussen Dernau en Sinzig waren voor ons nagenoeg onbekend en het 'bekende' deel was bepaald geen straf om nog eens te lopen, vooral ook door de beleving bij het lopen van de gehele lange afstandswandeling. In de door ons nog maar pas ontdekte app 'Gastlandschaften Rheinland-Pfalz' staat de route, zoals gewoonlijk bij de Duitse apps, weer mooi aangegeven in zeven etappes, alhoewel het ingekleurde rode lijntje op de digitale kaarten van outdooractive niet altijd 100% kloppen met de werkelijke route, vooral niet in de eerste etappe.
Niet getreurd; de markeringen zijn best talrijk en meestal is het maar een klein stukje wat niet helemaal klopt. De route wordt vanzelf weer opgepikt en als leidraad heeft de app zeker een toegevoegde waarde, wij zijn bijna zover dat we willen stellen: onmisbaar want de digitale kaarten van outdooractive zijn buitengewoon nauwkeurig.

Ahrquelle.
Etappe 1 van Blankenheim naar Freilinger See is met 11,9 km relatief kort en ook etappe 2 van Freilinger See naar Aremberg is met 11,5 km heel goed te doen. Wij knoopten de beide etappes aan elkaar aangezien we voor de hele wandeling 5 dagen hadden uitgetrokken. Het handige treintje door het Ahrtal gaat niet verder dan Ahrbruck wat betekende dat we hier de eerste drie dagen geen gebruik van konden maken. We kozen voor een eerder toegepaste methodiek; een mtb achterlaten op het eindpunt en de camper parkeren op het beginpunt; in dit geval Aremberg en Blankenheim.
Na de 23,5 km lange dagtocht konden we even genieten van een flammkuche op het terras van Burgschänke Aremberg met werkelijk formidabel uitzicht waarna nog een korte mtb tocht terug naar de camper stond te wachten voor de liefhebber (Marco). Blankenheim is een schitterend stadje met mooie vakwerkhuizen en natuurlijk de Ahrquelle; de Ahr die vanuit het niets een stroompje wordt van een metertje breed. De route van Blankenheim naar Aremberg is nergens moeilijk en verloopt veelal over 'Guterwegen' waar de hondjes lekker veel kunnen loslopen. Van de Ahr zelf zie je niet veel, de Ahrsteig slingert veel over de heuvels en door de bossen weg van de Ahr want hij heet natuurlijk niet voor niets 'steig'. Drinkwater voor de honden is er niet veel net als de mogelijkheden voor een kop koffie aan de route overigens... ook daarop moesten we de hele dag wachten; de beloning is dan wel des te groter. Verreweg het mooiste uitzicht is dat vanaf de Hühnerberg. Na het oversteken van de vreselijk drukke L115 autoweg, wat werkelijk geen pretje is, volgt al snel een geweldig mooi pad en de korte 'klim' (niet echt een klim) naar de top. Hier staat een groot kruis, een picknick tafel en een heerlijke houten zonnenstoel. Het kruis was al veel eerder zichtbaar en ergens hoopten we natuurlijk dat onze Ahrsteig er naar toe zou lopen. Met rondom kilometers vrij uitzicht was dit wat ons betreft het hoogtepunt - en hoogste punt - van de eerste wandeldag.

Aremberg.
Voor etappe 3 van de Ahrsteig op onze tweede wandeldag lieten we de camper achter waar we een dag eerder waren gebleven; op de parkeerplaats in het dorpje Aremberg met vlakbij op de berg zelf de bijna gelijknamige Schlossruine Arenberg. De Aremberg is 623 m hoog maar staat vol bomen wat een weids uitzicht belemmert. De fotogenieke restanten van het slot maken dat dan wel weer goed. Het eerste hoogtepunt meteen aan het begin van de wandeling welke best weer vaak over brede 'Guterwegen' loopt net als de eerste dag maar hier en daar toch ook over veel fraaiere smalle bospaadjes. Vooral op de trajecten voor en na Schuld zijn deze paden werkelijk adembenemend mooi. Er zijn zelfs stukken gezekerd met, naar onze smaak, overbodige staalkabels. Okay; bij sneeuw en ijs zijn ze wellicht wel handig. We hebben wel meteen Schuld opgenomen op de lijst met mogelijke toekomstige bestemmingen want het lijkt erop dat er rondom Schuld legio mooie wandelpaden liggen te wachten om ontdekt te worden. Bij restaurant 'zur Linde' serveren ze als bonus ook nog eens geweldige taartpunten en met die energie was de laatste 6 kilometer naar het terras van Landgasthaus Keuler in Insul een makkie.
Eigenlijk was die tweede taartpunt een dik uur later bij Keuler wat overdreven maar aangezien ze hier de overtreffende trap van grootst hanteren moesten we het wel proberen en na het mtb ritje mét een vervelend zware klim terug naar de camper in Aremberg waren die calorietjes ook vlotjes weer verbrand.

Bekend gebied.
Etappe 4 van de Ahrsteig van Insul naar Kreuzberg is met 17,4 km weer redelijk kort. Wij plakten er daarom alvast een traject aan vast wat we al vaak hadden gelopen dus goed konden inschatten; de prachtige klim naar Teufelsloch hoog boven Altenahr met loodrechte afgronden en lekker ruig rotsig terrein. Ook de steile afdaling over de kam via Schwarzes Kreuz terug naar Altenahr zat erbij. Op het station van Altenahr stond de mtb te wachten maar de aantrekkingskracht van het terras van Caspari was niet te weerstaan en we gaven er weer aan toe. Eerlijk is eerlijk: het Oberes Ahrtal is mooi maar zo ruig als rondom Altenahr was het nog niet eerder de voorgaande drie dagen. De charme van de meerdaagse tocht zit 'm wat ons betreft vooral in de afwisseling. Het glooiende heuvellandschap bij Lind is totaal anders dan de rotsen bij Altenahr terwijl het hemelsbreed slechts een paar kilometer van elkaar ligt. Het uitzicht vanaf Dümpelhardt bij Sierscheid is mooi maar nog niet zo fraai als dat van de
Linder Höhe verderop de route bij Lind. Verreweg het spectaculairst is toch echt het gebied nabij Altenahr ondanks dat we dat al zo vaak hadden gelopen. Het zicht op het Langfigtal, Engelsley en Burg Are blijft tot de verbeelding spreken en verveelt nooit. Zelfs het mtb ritje van Altenahr naar de camper in Insul was genieten langs de fraaie Ahr.

Ahrtalbahn.
Dat mtb-en ging eigenlijk best goed maar we besloten op onze vierde wandeldag toch gebruik te maken van de trein. Wij plakten de etappes 5 en 6 van de Ahrsteig aan elkaar met uitzondering van het eerste deel van Kreuzberg naar Altenahr, dat hadden we de dag ervoor al gelopen immers. Het beloofde een warme dag te worden en met wederom een afstand van meer dan 25 kilometer naar Bad Neuenahr in de planning wellicht pittig zwaar.
Als het te gek zou worden was inkorten altijd mogelijk doordat handige treintje. Bovendien wilden we op tijd terug zijn zodat onze afspraak met Assenmacher geen gevaar zou lopen . De wandeling startte in Altenahr en ging meteen omhoog naar het parkachtige Krähardt, tussen Teufelsley en Schrock door hoog boven de Ahr langs Saffenburg naar Rech en daarna een stukje gemoedelijk langs de Ahr. De daarop volgende klim naar Krausberg, met de Krausbergturm, was heerlijk; door de bossen continu omhoog en vooral het ruigere laatste deel met de rotsige ondergrond een de kronkelige eiken is fantastisch mooi. Het deed weer even denken aan die ruige klimmetjes rondom Altenahr. Het uitzicht van de toren was vanzelfsprekend schitterend. Het hutje op de Krausberg is alleen op zon-en feestdagen open.. jammer; op zaterdag geen koffie. Het mooie pad kreeg meteen een vervolg naar de houten Alfred Dahm Turm een kilometer verderop en dat gold ook voor de daaropvolgende afdaling, met waarschuwingsbordje dat het een 'Bergpfad' betreft, door de bossen naar de Ahr en Walporzheim; ronduit prachtig mooi. Ook noemenswaardig is het pad langs het smalle kabbelende beekje Wingsbach met de vele houten brugjes er over, hier gaan we zeker nog eens dagtochten plannen net als rondom Dernau want daar maakte de Ahrsteig ook echt indruk. Ter hoogte van Ahrweiler zagen we dat Sinzig, de eindbestemming van de Ahrsteig, nog zo'n 21 kilometer was en we hielden het voor gezien. Ook onze etappe was de 20 km alweer genaderd en Bad Neuenahr was nog eens 8 kilometer. We pakten de trein in Ahrweiler terug naar Kreuzberg. Op naar de verdiende rust en opmaken voor de laatste etappe van Ahrweiler naar Sinzig, maar niet voordat we het net vernieuwde Schlemmermenű bij Assenmacher hadden geprobeerd natuurlijk! Die laatste etappe van Ahrweiler naar Sinzig pakten we iets anders aan: we plaatsten de camper in Sinzig en reisden per trein terug naar Ahrweiler. Dat was nog even lastig voor ons als leken in het openbaar vervoer; we moesten eerst naar Remagen om daar over te stappen op de trein naar Ahrweiler. Onze trein van Sinzig naar Remagen had 10 minuten vertraging en we zagen de trein naar Ahrweiler nog net vertrekken bij aankomst in Remagen.... De weersverwachting was niet heel goed; 15 graden kouder dan de dag ervoor en heel nat maar om nou die laatste etappe te schrappen..... dat ging ons toch echt te ver. In deze etappe zat zo ongeveer alles nog een keer: de mooie binnenstad van Ahrweiler, smalle bospaadjes, een paar klimmetjes, uitkijktorens, beekjes en guterwegen door wijngaarden en glooiend heuvellandschap. Alleen het mooie droge weer ontbrak helaas maar met regen laten de vuursalamanders zich dan weer wel zien. Het vorige 'Ahrtalweekend' zagen we er ook een en nu zelfs twee; exemplaren van de ongevaarlijke en uiterst schuwe hazelworm. In eerste instantie dachten we dat het om een slang ging maar de kenners wisten ons te vertellen dat het om een hagedis ging. Eentje zonder poten welteverstaan want anders hadden we hem zelf ook wel herkent. Hij beweegt zich ook wat houterig voort in vergelijking met een slang... alsof ie net z'n pootjes is verloren?

De gelopen route (Ahrsteig):

dag 1:
Blankenheim - Freilinger See - Freilingen - Aremberg (ca 23,5 km, ca. 4,5 uur)

dag 2:
Aremberg - Ruine Aremberg - Eichenbach - richting Fuchshofen - Schuld - Insul (ca 23 km, ca. 5 uur)

dag 3:
Insul - Sierscheid - richting Liers - Linder Höhe bij Lind - Kreuzberg - Altenahr via Teufelsloch en Schwarzes Kreuz (ca 23,5 km, ca. 5 uur)

dag 4:
Altenahr - richting Saffenburg/Mayschoß - Rech - Dernau - Krausberg met Krausbergturm - Alfred Dahm Hútte en Turm - Walporzheim - Calvarienberg - Ahrweiler (ca 21 km, ca. 4,5 uur)

dag 5:
Ahrweiler - Calvarienberg - Bachemer Bach - Neuenahrer Berg - Heimersheim - Ehlingen - Sinzig (ca 24 km, ca. 5 uur (incl. uitstapje naar uitkijktoren bij Sinzig)

Kilometers en tijden zijn zoals wij hebben gelopen en hebben opgenomen met de smartphone. Dat is inclusief zgn. 'Ahrsteig Zuwegen': vanaf de parkeerplaats naar de route. Over het algemeen klokten wij meer kilometers dan er in de app is aangegeven, daarentegen zijn de looptijden in de app wel weer erg hoog.

Camping:
Camping Viktoria Station Camping
Alte Mühle 1
D-53505 Kreuzberg

Kaarten:
Das Ahrtal 1:25.000
(zwischen Schuld und Sinzig am Rhein)
Wanderkarte Nr.9 des Eifelvereins
ISBN 3-921805-87-9

Blankenheim Oberes Ahrtal 1:25.000
(Ahrdorf, Ripsdorf, Lommersdorf, Freilinger See)
Wanderkarte Nr.12 des Eifelvereins
ISBN 9783921805848

App:
Gastlandschaften Rheinland-Pfalz

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]

H13.JPG (143064 bytes) H14.JPG (118140 bytes) H15.JPG (123160 bytes)
H16.JPG (125817 bytes) H17.JPG (135443 bytes) H18.JPG (137607 bytes) H19.JPG (117546 bytes) H20.JPG (111719 bytes)
H21.JPG (111203 bytes) H22.JPG (122147 bytes) H23.JPG (112786 bytes) H24.JPG (114329 bytes) H25.JPG (134381 bytes)
H26.JPG (103655 bytes) H27.JPG (156988 bytes) H28.JPG (119717 bytes) H29.JPG (107006 bytes) H30.JPG (113086 bytes)

V01.JPG (123866 bytes) V02.JPG (128932 bytes) V03.JPG (113700 bytes) V04.JPG (97337 bytes) V05.JPG (104599 bytes) V06.JPG (121513 bytes)
V07.JPG (128512 bytes) V08.JPG (90406 bytes) V09.JPG (114068 bytes) V10.JPG (117922 bytes) V11.JPG (89351 bytes) V12.JPG (126519 bytes)
V13.JPG (88181 bytes) V14.JPG (120942 bytes) V15.JPG (113139 bytes) V16.JPG (127989 bytes) V17.JPG (119428 bytes) V18.JPG (132670 bytes)
V19.JPG (79297 bytes) V20.JPG (110404 bytes) V21.JPG (130641 bytes) V22.JPG (123514 bytes) V23.JPG (104549 bytes) V24.JPG (141090 bytes)
V25.JPG (125272 bytes) V26.JPG (135699 bytes) V27.JPG (120962 bytes) V28.JPG (113554 bytes) V29.JPG (108580 bytes) V30.JPG (117441 bytes)