The one absolutely unselfish friend that man can have in this selfish world, the one that never deserts him, the one that never proves ungrateful or treacherous, is his dog."
George Graham Vest

Hardangervidda Noorwegen, zomer 2010

Het verveelt nog niet.
Augustus, voor de derde keer naar Noorwegen om daar een drietal meerdaagse tochten te lopen op de Hardangervidda. Drie jaar op rij naar de Hardangervidda en nog verveelt het niet. De mogelijkheden zij ongekend.

Lus om de Hårteigen.
Wij liepen een zesdaagse tocht aan de ruige zuidzijde met een lus om H
årteigen, de markante bergtop die van veraf altijd duidelijk is te zien maar regelmatig in een wolkendek is gehuld. Aan de beklimming van deze top hebben we ons niet gewaagd. De wandeling liep door een aantal prachtige dalen zoals Middalen en Hellevassdalen langs de hoogste berg van de vidda: de Sandfloegga. Ook het Vassdalen van Litlos naar Middalsbu is zeer fraai.Vervolgens bezochten we Kinsarvik om daar 2 dagen uit te rusten,  warm te douchen en alle kleding te wassen. Na een week 'adventure food' smaakte de Noorse zalm in de bewoonde wereld als nooit tevoren.....

Rond de Hardanger Jøkulen.
De volgende tocht was een vijfdaagse rond de enorme gletsjer Hardanger Jøkulen waarbij we startten aan Store Krækkja; een schitterend meer waar we in 2008 al eens omheen liepen als dagtocht.

De wandeling bracht ons in Finse aan de noordzijde. Finse schijnt maar een paar weken sneeuwvrij te zijn 's zomers. De afdaling aan westzijde van Hardanger Jøkulen naar Rembesdalseter was steil; gelukkig zat het weer mee want bij regen zou het erg glad kunnen zijn. Daarna volgde opnieuw een steil deel waarbij we een enkele keer Kate en Linn moesten helpen.

We kunnen nog even.
Na twee rustdagen in
Øvre Eidfjord stond de laatste tocht in de planning: vanuit Hjølmodalen (boven in het dal vanuit Øvre Eidfjord per auto te bereiken) liepen we driedaagse tocht met mooie uitzichten,  vooral het deel na Stavali. Op de laatste etappe van deze wandeling kwamen wij een wat ouder noors stel tegen. Ze waren erg gecharmeerd van onze Springers en dat was wederzijds. We raakten aan de praat en zei vertelden ons dat ze al 45 jaar in deze omgeving liepen; dus wij kunnen nog wel even.......

Miskoop.
Linn en Kate hadden nieuwe rugzakjes en tuigjes. De sets van vorig jaar konden de omstandigheden op de vidda niet aan en we kregen nieuwe onder garantie (na wat getouwtrek). Helaas kreeg Kate behoorlijk last van schuurplekken en klitten onder rugzak en we besloten deze dan maar niet meer te gebruiken. Onze eigen rugzakken werden daardoor wel weer wat zwaarder. Linn en Kate vonden dat overigens prima.

Lemmingenjaar.
We hebben het even nagezocht: eens in de drie tot vijf jaar kent Noorwegen een zogenaamd 'lemmingjaar'. Lemmingen zijn een soort kleine hamstertjes die zich normaal gesproken overdag niet laten zien; behalve dan in een lemmingjaar...... Wij denken dat 2010 een zo'n lemmingjaar was; wij struikelden er bijna over! De populatie lemmingen schijnt in zo'n jaar zo sterk te groeien dat ze van gekkigheid niet meer weten wat ze doen. Een legende wil ons doen geloven dat de lemmingen massaal zelfmoord plegen en zich van de kliffen storten. Dat kunnen we niet bevestigen maar zelfmoordneigingen hadden ze wel....... Vooral Kate hebben ze nogal eens uitgedaagd..... :-(

kaart Hardangervidda

kaart met de gelopen etappes:

gelopen routes

5784 Øvre Eidfjord

Gidsen:
Bergtochten in Noorwegen - Jolanda Linschoten
ANWB: Noorwegen (gouden serie)
ANWB Noorwegen (actief en anders)
ANWB wandelgids Noorwegen

Kaarten:

Turkart Hardangervidda Øst
1:100 000

Turkart Hardangervidda Vest

6 daagse tocht over de Hardangervidda rondom Harteigen

(etappes 1 t/m 6 genummerd op de kaart)

dag 1:     [P] Valldalsvatnet - Middalsbu - Middalen (2 uur)

dag 2:     Middalen - Hellevasbu - richting Litlos (6 uur)

dag 3:     Litlos - richting Hårteigen - Sandvatnet (7 uur)

dag 4:     Hårteigen - Totehytten - richting Tyssevassbu - Nonnskorvatnet (7 uur)

dag 5:     Nonnskorvatnet - richting Litlos - richting Middalsbu via Vassdalen (6 uur)

dag 6:     Vassdalen - Middalsbu - [P] Valldalsvatnet (6 uur)

(ca. 34 uur zuivere looptijd, excl rustpauzes / fotopauzes e.d.)

5 daagse tocht over de Hardangervidda rondom Hardanger Jokulen:

(etappes 7 t/m 11 genummerd op de kaart)

dag 7:     [P] Fagerheim - via noordzijde van het meer naar Krækkjahytta - Finnbergvatnet (4 uur)

dag 8:     Finnbergvatnet - Finse - Finsevatnet voorbij (wij plaatsten onze tent na de zomerbrug) (6 uur)

dag 9:     Finsevatnet - richting Rembesdalseter (wij daalden niet af , op de hoogvlakte zijn mooie plekjes om te overnachten (6 uur)

dag 10:    afdaling Rembesdalseter - Sysenvatnet (8 uur)

dag 11:    Sysenvatnet - Kjeldebu - Krækkjahytta - via zuidzijde van het meer naar [P] Fagerheim  (6 uur)

(ca. 30 uur zuivere looptijd, excl rustpauzes / fotopauzes e.d.)

3 daagse tocht over de Hardangervidda bij Ovre Eidfjord

(etappes 12 t/m 14 genummerd op de kaart)

dag 12:    [P] Hjølmodalen laatste parkeerplaats - Viveli - richting Stavali (5 uur)

dag 13:    Stavali - Sinnhovdavatnet - Fagradal (6,5 uur)

dag 14:    Fagradal - Finnabu - Hedlo - Hjølmodalen (6,5 uur)

(ca. 18 uur zuivere looptijd, excl rustpauzes / fotopauzes e.d.)

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]