"  Dogs do speak, but only to those who know how to listen "
Orhan Pamuk

Duitsland, Ahrtal (Eifel) oktober 2017

Rust.
Het laatste weekend van september en dan alle weekenden van oktober; die staan in het teken van de weinfesten in het schitterende Ahrtal. Dit jaar zelfs een weekend extra in september.... omdat het kan. Hartstikke leuk natuurlijk maar voor een weekendje rust leent zich dan camping Altenahr niet echt was onze ervaring. Vooral niet wanneer er een grote groep Nederlanders bij elkaar staat zoals wij vorig jaar troffen. Wij bezoeken het Ahrtal om heerlijk te wandelen in de uitgestrekte heuvelachtige bossen. Eenmaal op de wandelroutes is van de festiviteiten in de stadjes in het dal niets meer te merken, dat hadden we ook al meerdere keren ervaren. Om ook van een goede nachtrust te kunnen genieten weken we uit naar camping 'Viktoria Station' in Kreuzberg iets verder stroomopwaarts gelegen in het Ahrtal. Slechts een paar kilometer verderop maar veel rustiger dan Altenahr. De doorgaande weg maakt wel iets meer herrie omdat er harder wordt gereden maar 's nachts is het op de weg niet druk meer. Het treintje door het Ahrtal stopt vlakbij de camping wat weer gunstig is om wandelingen te plannen of om een avondje te genieten bij 'Jagdhaus Rech' in Rech of dat fantastische restaurant 'Assenmacher' in Altenahr. Kregen we dan helemaal niets mee van de Weinfesten? J
awel... na het overweldigend goede 'Schlemmermenü' bij Assenmacher, waar in het restaurant trouwens helemaal niets is te merken van de feesten, liepen we door Altenahr terug naar Kreuzberg. Hier zagen we hoe een ladderzatte kerel stond te slapen tegen een muurtje.. Knap hoor! Toen we nog iemand kotsend aan zagen komen zwalken hadden we weer genoeg weinfesten voor een heel jaar. Het is vast gezellig maar niet echt ons ding zeg maar. Viktoria Station in Kreuzberg was wat ons betreft dus dé ontdekking van het weekend.

Sahrbachtal.
Voor wandelingen in het Sahrbachtal ligt deze camping in Kreuzberg ook erg gunstig. Vanaf de camping starten de routes eigenlijk meteen. We liepen route 11 op vrijdagmiddag; een korte wandeling van 8 km met alles erin: een klimmetje, mooie bossen en de fraaie Sahrbach tot slot. Wat meteen opviel was de grote hoeveelheid paddenstoelen, de volgende keer nemen we voor de gelegenheid een klein statiefje mee want uit de hand foto's nemen in het bos valt vaak niet mee. Voor een langere tocht op zaterdag kozen we voor dezelfde richting maar dan met wat meer kilometers.
De Sahrbacher Höhenweg is een mooie lange route door relatief rustige bossen. De route start bij treinstation Kreuzberg en gaat dan samen met de Ahrsteig eigenlijk continu omhoog naar de 421 meter hoge Breidert. Bij het dorp Lind splitsen de beide routes. De Linder Höhe wordt door de Sahrbacher Höhenweg overgeslagen maar zou wel makkelijk even meegepakt kunnen worden. Bij het dorpje Plittersdorf verlieten wij de Höhenweg om via het Kirchpfad af te dalen naar de Sahrbach en het dorpje Burgsahr om daarna de Sahrbachweg op te pakken terug naar Kreuzberg. Zowel in Plittersdorf als Burgsahr konden we geen terrasje pakken, het zijn ook echt maar kleine plaatsjes. We probeerden het nog eens bij camping 'Sahrtal Ute Vaßmer' maar daar ging het terras pas om 17:00 uur open..... in verband met de Oktoberfesten. Voor de zondag kozen we voor het iets ruigere stuk van de omgeving met zoals gewoonlijk de Hornberg én het Steinerberghaus op de route. Met een graad of 23 deed het Steinerberghaus trouwens weer goede zaken, alle tafels waren bijna bezet en er staan er aardig wat. Het is een geliefd punt voor wandelaars, mountainbikers maar ook motorrijders komen er graag. Onze route ging vervolgens naar Rech en daarna langs Saffenburg, Schrock en hoog boven het mooie Langfigtal via Altenburg terug naar Kreuzberg.

Camping:

Rother wandelgids (groen) Eifel ISBN 978-90-389-2113-6

Kaarten:
Bad Neuenahr-Ahrweiler und das Ahrtal 1:25.000
Rad- und Wanderkarte (131 - Publicpress)
Das Ahrtal 1:25.000
(zwischen Schuld und Sinzig am Rhein)
Wanderkarte Nr.9 des Eifelvereins
ISBN 3-921805-87-9
Wanderparadies Sahrbachtal
schaal 1:10.000

De gelopen routes:

Route 11, Sahrbachtal:
Viktoria Station Camping - station Kreuzberg - (11) Kottberg - Sahrbachtal - Sahrbachweg naar Kreuzberg - Viktoria Station Camping

Sahrbacher Höhenweg en Sahrbachweg :
Viktoria Station Camping - station Kreuzberg - Sahrbacher Höhenweg - Lind - Plittersdorf - via Kirchpfad naar Burgsahr in het dal van de Sahrbach - Sahrbachweg naar Kreuzberg - Viktoria Station Camping

Zuidkant Ahr tussen Kreuzberg en Rech:
Viktoria Station Camping - Altenburg - (8) Hornberg - (8) Steinerberghaus - (1) Rech - (Ahrsteig) richting Schrock - (8) Altenburg Ahrschule - afkorting naar spoor Kreuzberg - Viktoria Station Camping

[ klik hier voor alle foto's op één pagina ]